תפריט ראשי

תוצאות 1 עד 8 מ 8
  1. #1
    הצטרף בתאריך
    15.02.2007
    עיר
    גבעתיים
    הודעות
    10,516
    מה זה OVERCLOCK?
    אני שומע את זה כל הזמן ולא ממש מבין מה זה

    עזרה מישהו?
    שתף ב-Google+

  2. #2
    הצטרף בתאריך
    17.08.2007
    הודעות
    2,484
    חבל שלא שמו את זה בשימושון אני כבר הסברתי מה זה...

    טוב אני אצותת את עצמי xD:"
    טוב אז ככה כמו שכתוב בנושא מה זה בעצם OVERCLOCK? תקנו אותי אם אני טועה כי גם אני חדש פה וחדש בעניין המחשבים אבל בכל מקרה:ידוע שכשקונים מחשב(חלקים או שלם) המפתחים שמים אותו ב-70%-80% של כוח הסבר:אם להשים אותו ב100% אחוז של כוח הוא יתחמם יותר מהר יש גם מצב שהוא ישרף בסוף בגלל העבודה.וזה בעצם OVERCLOCK שאתם שמים את המחשב למצב של-100% כוח.

    מה טוב:המחשב הופך לחזק יותר ברמות שניראות לעין וזה טוב למי שהמחשב שלו הוא ברמה הבינונית ורוצה להפוך אותו לחזק יותר זה מומלץ.

    למה לא:כי המחשב יתחמם יותר וזה מסוכן בגלל החום שיש לנו בארץ אז הרבה סיכויים שהחלקים יישרפו+אם יש לכם אחריות על המוצר ואז אתם עושים לו OVERCLOCK אז לאותה החנות כבר אין אחריות על המוצר שלכם וזה אומר אם זה נישרף אז זה נשרף.

    אבל לא כל המחשבים מותאמים טוב לאוברקלוק.

    מקווה שעזרתי אם עשיתי טעות או טעויות אז תקנו אותי כי בכל מקרה גם אני חדשדשון.

    דרך אגב הסבר קטן ודוגמא למה הוא מתחמם יותר:הנה דוגמא מחיי האדם:אם נגיד אתם תמיד נחים בשאנטי לא מתאמצים יותר מדי ולא עובדים יותר מדי ובכלל חיים טובים אז ברור שתחיו יותר זמן.
    ואם הפוך:אתם תעבדו קשה כמעט ולא תנוחו לפעמים לא תישנו ותרימו דברים כבדים בצורה הלא נכונה ומתאמצים יותר ממה שאתם מסוגלים אז האורך החיים הוא גם קצר ויתר מן הסתם.אותו הדבר אם האוברקלוק:אם תעשו אותו אז תגרמו לו לעבוד הרבה יותר והוא יתאמץ יותר והאורך חיים שלו יתקצר או ישרף ואם תשאירו אותו ככה המחשב שלכם אמור לעבוד טוב לא ב100% כמובן אבל אני לא ממליץ לקחת סיכונים.

    יום טוב<_<"

    אה ודרך אגב לפי מה שהזכרתי זה פחות סיכונים אם יש איוורור מצוין אז זה לא מסוכן ורק מחזק את המפרט שלך...

    וזה גם לא 100% כוח אלא בשביבות 90-100

    אה ובקשר לתיקון של ה-אני חדש פה:אני כתבתי את זה שהיו לי בפורום 40 הודעות אז הייתי חדש אבל אני אמרתי הכל נכון בלי טעויות


    שתף ב-Google+

  3. #3
    הצטרף בתאריך
    15.02.2007
    עיר
    גבעתיים
    הודעות
    10,516
    איך אני עושה את זה?
    שתף ב-Google+

  4. #4
    הצטרף בתאריך
    17.08.2007
    הודעות
    2,484
    אחי אני חוזר בצפר ומסביר לך...


    שתף ב-Google+

  5. #5
    הצטרף בתאריך
    17.08.2007
    הודעות
    2,484
    אחי אני מצטט אאת כל התהליך מאתר גדול שאני חייב לתת לו קרדיט:www.hwzone.co.il
    OK אז ככה

    הנה מדריך לOC לכרטיס מסך...

    שלב ראשון הקדמה

    אוברקלוק לכרטיס המסך
    כמו בכל מדריך שיש בו סיכונים מסוימים, אנא קראו והפנימו את כתב הויתור שלהלן לפני שאתם ניגשים לחלק המעשי:
    כל הנאמר במדריך זה הינו למטרת העשרת הידע ואין אתר HWzone, בעליו ו\או צוותו אחראיים לכל נזק אשר נגרם בעקיפין או במישרין לכם ו\או לרכושכם בעקבות יישום הידע המקנה מדריך זה! המהרה (OverClocking) מבטלת את האחריות על המוצר עליו בוצעה וכל נזק יהיה על אחריותכם בלבד! אין לראות במדריך זה כהמלצה לבצעו!
    הנזקים האפשריים כתוצאה מביצוע אוברקלוקינג כוללים, אך לא מוגבלים ל:
    • אובדן אחריות
    • שריפת הרכיב או קיצור חייו
    • פגיעה במערכת ההפעלה (דורש פרמוט והתקנה מחדש)
    • עומס יתר על הספק (אשר עלול לקרוס ולפגוע ברכיבים שונים במחשב)
    אז, מה זה בעצם אומר "לעשות אוברקלוק" לכרטיס המסך?
    בדומה לאוברקלוק למעבד, המהרת כרטיס המסך מבוססת על אותו עיקרון – העלאת מהירויות שעון, העלאת מתחים וכל מיני פרוצדורות נוספות אשר יעזרו לנו להגיע לאוברקלוק גבוה יותר ויציב יותר.
    בסופו של דבר, המטרה הסופית שלנו באוברקלוק לכרטיס מסך, היא להעלות את מהירות השעון הן של ליבת הכרטיס והן של הזכרונות.
    מה נחוץ לנו על מנת לעשות אוברקלוק לכרטיס המסך?
    • כרטיס מסך
    • ידע - לפני ביצוע האוברקלוק יש לבדוק את דגם כרטיס המסך שברשותכם על מנת שתוכלו להתאים עבורו את תוכנת האוברקלוק
    • תוכנה לביצוע האוברקלוק
    • דרייבר מעודכן לכרטיס המסך
    • בטחון עצמי
    • הרבה רצון ורוח טובה

    שלב 2 אז.....מתחילים?



    תוכנה
    למטרת ביצוע אוברקלוק לכרטיס המסך קיימות כיום מספר תוכנות פופולריות:
    Coolbits – תוכנה המיועדת לכרטיסי NVIDIA, אשר בעצם מוסיפה סרגל כלים של "Clock Frequency Settings" לאפשרויות מנהל ההתקן (הדרייבר) שלכם ובכך מאפשרת לעשות לכרטיס אוברקלוק ישירות דרך מנהל ההתקן.Coolbits הינה תוכנה פשוטה וקלה להבנה, שכמעט כל אחד יוכל להשתמש בה ללא גרימת נזק לכרטיס המסך.
    את תוכנת Coolbits ניתן להוריד ממדור ההורדות של האתר - להורדה
    RivaTuner – במקורי זוהי תוכנה המיועדת לכרטיסי מסך שלNVIDIA אך כיום היא מתאימה גם לכרטיסים מבית ATI. תוכנה זו היא מעט יותר מסובכת ובעלת אפשרויות יותר מתקדמות מאשרCoolbits , שכן היא מאפשרת פתיחת צינורות עיבוד ונגישות לאופציות מתקדמות אחרות.
    את תוכנת RivaTuner ניתן להוריד ממדור ההורדות של האתר - להורדה
    ATITool - כשמה כן היא, תוכנה זו מיועדת בעיקר לכרטיסי המסך של ATI אך עובדת גם עם כרטיסי מסך שלNVIDIA בצורה מלאה. ב-ATITool ישנם מספר פיצ'רים מאוד מעניינים – לתוכנה יש אפשרות להמהיר את מהירות הליבה והזיכרונות אוטומטית בצורה מאוד בטוחה, כאשר במשך כל התהליך התוכנה בודקת את יציבותו של הכרטיס ובעצם עושה עבורכם את כל העבודה.
    בנוסף, התוכנה מאפשרת לשנות את תזמוני הזכרון בכרטיס מסך, אם כי לא מומלץ לגעת בהגדרות אלו אלא אם אתם יודעים בדיוק מה אתם עושים.
    יש לציין שלא הכל ורוד, שכן התוכנה מחמירה בבדיקת היציבות לליבה ומקילה יחסית בבדיקת היציבות לזיכרון (מה שיכול לגרום לאוברקלוק לא יציב), לכן אוברקלוק "ידני" יביא אתכם, בסופו של דבר, לתוצאות טובות הרבה יותר.
    את תוכנת ATITool ניתן להוריד ממדור ההורדות של האתר - להורדה
    חשוב לזכור כי ישנן תוכנות נוספות לביצוע אוברקלוק לכרטיס המסך, ואנו הזכרנו רק את התוכנות הפופולריות ביותר. מומלץ לבדוק גם את תוכנת PowerStrip, אם כי היא חלשה יותר מבחינת יכולות האוברקלוק שהיא מציעה.
    לפני שאתם ניגשים לביצוע האוברקלוק, יש לוודא כי ברשותכם דרייבר עדכני לכרטיס המסך שלכם. במדור ההורדות שלנו תוכלו להוריד את הדרייברים האחרונים לכרטיסי המסך של ATI ו-NVIDIA.
    דרייברים לכרטיסי מסך של ATI
    דרייברים לכרטיסי מסך של nVidia



    שלב שלישי בדיקות יציבות ועבודה מקדימה



    לפני שאנחנו מתחילים עם החלק המעשי שבעניין, חובה עליכם לדעת כיצד לבצע בדיקות יציבות לכרטיס המסך לאחר העלאת מהירויות השעון.
    הבדיקה יכולה להתבצע בצורות שונות ומגוונות, אך אנו ממליצים על הדרך הבאה, שהוכיחה את עצמה:
    1. להריץ בין 5 ל-10 לופים של 3DMark 05/06 ברצף
    2. לשחק במשחק כבד על הגדרות גבוהות למשך כשעתיים
    3. הרצת תוכנת RTHDRIBL במשך כחצי שעה (זוהי תוכנה המבצעת עיבוד HDR בזמן אמת ומעמיסה מאוד על כרטיס המסך)
    במידה והכרטיס איננו יציב, באחד משלבי הבדיקה יופיעו הפרעות או עיוותי תצוגה שונים ומשונים, כגון קווים אלכסוניים, נקודות וכו'. במידה והאוברקלוק מאוד לא יציב, כרטיס המסך יכול גם "להתקע", מה שידרוש את אתחול המחשב.
    חשוב לציין כי בדיקת יציבות זו תתבצע רק לאחר שסיימתם עם האוברקלוק והוא נראה לכם יציב (לאחר שעבר כ-3 לופים של 3DMark ללא הפרעות). עם זאת, אין להסתמך על בדיקה ב-3DMark בלבד מאחר שבזמני הטעינה שבין המבחנים כרטיס המסך מספיק להתקרר ולכן באוברקלוק עם יציבות גבולית התוכנה עלולה להטעות.
    עבודה מקדימה
    לאחר שהבנו כיצד לבדוק את יציבות כרטיס המסך, יש להכין מראש מספר דברים לפני תחילת ביצוע האוברקלוק.
    ראשית, על מנת לקבל מדד לשיפור הביצועים כתוצאה מהאוברקלוק, מומלץ להריץ את הבנצ'מרק המועדף עליכם, (3DMark ו-Aquamark הינם הנפוצים ביותר) ולרשום את התוצאה, בשביל לחשב את השיפור שיתקבל כתוצאה מהמהרת הכרטיס.
    לאחר שאנו יודעים כמה נקודות הכרטיס מקבל במהירויות סטוק, נשחק קצת עם הגדרות הדרייברים.
    מכיוון שישנן כל כך הרבה אפשרויות לא נכסה את כולן בחלק הזה במאמר, לכן פשוט נמליץ שתפעילו את כלל האפשרויות הקשורות לאיכות התמונה. בנוגע ל-AntiAliasing (החלקת קצוות) וסינון אניזוטרופי, זוהי העדפה אישית של כל אחד, אבל למטרת הבדיקה ב-3DMark או Aquamark, השאירו את ההגדרות על Application Controlled.
    במידה ונתקלתם באפשרות שאינה מובנת, ניתן לבדוק בקבצי העזרה של הדרייברים או פשוט להפעיל אותה ולבחון את השפעתה. ככלל, הגדרות נכונות של הדרייברים יכולות לתת שיפור של עד 500 נקודות (ואף יותר מכך) ב-3DMark. לגבי כרטיסי ATI (סליחה, AMD-ATI), מומלץ לכבות את אפשרות ה-VPU Recovery (אפשרות זו נועדה במקור למנוע קריסה של כרטיס המסך במקרים של חוסר יציבות, אך בפועל היא עצמה תורמת לחוסר יציבות זה – בעיקר באוברקלוק).
    לאחר שסיימנו עם הגדרות הדרייברים, נריץ בדיקה נוספת באחד הבנצ'מרקים שציינו ונרשום לפנינו את התוצאה.




    חלק 4 ואחרון החלק המעשי ביצוע האוברקלוק




    אז אחרי שעדכנו את הדרייברים, הגדרנו אותם כמו שצריך ובחרנו את התוכנה המתאימה לכרטיס המסך – אפשר להתחיל לעבוד.
    העיקרון הבסיסי של אוברקלוק לכרטיס מסך הוא מאוד פשוט וזהה לאוברקלוק למעבד: מעלים מהירויות שעון > בודקים יציבות > מעלים מהירויות שעון > בודקים יציבות וכן הלאה.
    בתחילת תהליך האוברקלוק, נעלה את מהירות הרכיבים בנפרד (הליבה לחוד והזיכרונות לחוד).
    הליבה (core) – את מהירות הליבה נעלה בקפיצות של 5MHz עד שניתקל בהפרעות תצוגה ב3DMark או במשחקים שונים ולאחר מכן נוריד את המהירות (גם כן, בקפיצות של 5MHz) עד שהכרטיס יתייצב ויעבור 3-4 לופים של3DMark ללא הפרעות תצוגה.
    הזיכרונות (Memory) – בדומה לליבה, גם בזיכרונות נעלה בקפיצות של 5MHz עד שניתקל בהפרעות תצוגה ולאחר מכן נוריד את המהירות (שוב, בהפרשים של 5MHz) עד שהכרטיס יתייצב ויעבור 3-4 לופים של3DMark ללא הפרעות.
    בשלב הראשון כל רכיב ייבדק באופן נפרד (ראשית נעלה את מהירות הליבה למהירותה המקסימלית היציבה ונשאיר את הזכרונות במהירות סטוק, לאחר מכן נעלה את מהירות הזיכרונות למהירות המקסימלית היציבה ונשאיר את הליבה במהירות סטוק), אך לאחר שנגלה את המהירויות המקסימליות של הליבה והזיכרונות, ננסה לשלב אותן ביחד ולוודא שאנו לא נתקלים באי יציבות או בעיות תצוגה כלשהן.
    אם הכל בסדר – מה טוב לנו.. הכרטיס יוכל מעתה לעבוד במהירויות שאליהן הגענו ועבודתנו הסתיימה.
    אם ישנן בעיות – תצטרכו להוריד את מהירות הליבה ומהירות הזיכרונות ביחד בקפיצות של 2MHz כלפי מטה, אט-אט עד אשר תגיעו למהירות בה אינכם מבחינים בהפרעות תצוגה.
    בכל שלב מומלץ לרשום את התוצאה המתקבלת במבחני הביצועים מאחר ותדר מקסימאלי לא בהכרח מצביע על ביצועים מקסימאליים.
    ואם אני רוצה יותר?
    ישנן מספר דרכים להמהיר את כרטיס המסך מעבר למה שהמשתמש הממוצע מסוגל להשיג על ידי שימוש באחת התוכנות הנ"ל, להלן מספר דרכים פופולריות הדורשות הבנה מעט יותר עמוקה בחומרה ובאלקטרוניקה.
    קירור - המשוואה הפשוטה היא: קירור יותר טוב = אוברקלוק יותר טוב.
    אין הרבה מה להבין, ככל שתקנו\תבנו קירור חזק ויעיל יותר, כך הכרטיס יוכל להגיע למהירויות יותר ויותר גבוהות (בהנחה שמה שעוצר אותו היא אכן הטמפרטורה ולא מחסור במתח או מתח לא יציב, אשר יכול להיגרם ע"י ספק כוח ג'נרי או חלש). אם אתם מעוניינים לבנות גופי קירור לכרטיס המסך בעצמכם, קראו את המדריך הבא שעוסק בנושא.
    העלאת מתח (VoltMod) – העלאת מתח לליבת הכרטיס או לזיכרונות שלו על מנת לקבל תדרים גבוהים ויציבים יותר, מתבצעת בעזרת מוד פיזי או ע"י צריבת ביוס ערוך.
    מוד פיזי הינו מסוכן מאוד ועדיף לבצע אותו רק אם הינכם מבינים מה אתם עושים ומבינים את ההשלכות והסיכונים הכרוכים בעניין. מוד פיזי משמעותו שינוי פיזי של כרטיס המסך, בדרך כל על ידי הוספת נגד משתנה אשר מקצר את הרגל של בקר המתח לאדמה וגורם לבקר "לחשוב" שהוא מספק פחות מתח ממה שהוא מספק באמת (ככל שמורידים את ההתנגדות המתח עולה).
    הבעיה העיקרית של מוד פיזי, פרט לעובדה שהוא מאוד מסוכן ומסובך ומבטל את האחריות, היא שיש צורך באדם המבין אלקטרוניקה ברמה גבוהה בכדי לדעת את מה יש להלחים למה. אופציה אחרת היא למצוא מדריך באינטרנט, אבל מאחר וכל יצרן משתמש ב-PCB אחר וברכיבים אחרים (ולעתים אף מספר PCB שונים עבור אותו דגם) זה יכול להיות מאוד בעייתי.
    עריכת ביוס וצריבתו היא אומנם פחות מסוכנת, אך עדיין רמת הסיכון גבוהה, מאחר ואם תצרבו ביוס עם הגדרות מתח גבוהות מדי - הלך הכרטיס, אלא אם יש לכם כרטיס מסך נוסף (לחריץ PCI) או כרטיס מובנה בלוח האם, בעזרתם תוכלו להפעיל את המחשב ולצרוב מחדש את הביוס לכרטיס המסך העיקרי שלכם.
    תוכנה לצריבת הביוס ו"שליפתו" לקובץ נפרד ניתן למצוא באתרי החברות המייצרות את כרטיסי המסך. תוכנות לעריכת הביוס ניתן למצוא במדור ההורדות שלנו.
    פתיחת צינורות – מה זה בעצם פתיחת צינורות? כרטיס המסך מורכב ממספר רב של מעבדים פשוטים הנקראים צינורות עיבוד, המתחלקים לשתי קבוצות: Pixel Shader ו-Vertex Shader (בכרטיסי DirectX 10 הם יהיו מאוחדים ומוקצים דינאמית). כמות צינורות העיבוד, הארכיטקטורה והמהירות שלהם, בנוסף לרוחב הפס לזיכרון, הם הגורמים העיקריים המשפיעים על הביצועים של כרטיס המסך.
    מסיבות שיווקיות, החברות לא יכולות למכור רק כרטיסי High-End ופתיחת קו ייצור חדש עולה הרבה כסף, לכן פעמים רבות החברה "מסרסת" כרטיסים חזקים ומוכרת אותם כדגם חלש יותר, על מנת להנות מנתח שוק גדול ככל האפשר.
    את רוחב פס לזיכרונות אמנם אי אפשר לשנות אבל פתיחת צינורות עיבוד נוספים בהחלט אפשרית בחלק מהדגמים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שחלק מהכרטיסים המוחלשים הינם כרטיסים שלא עברו בהצלחה את בדיקות האיכות של הדגמים החזקים יותר במפעל, כלומר הם אינם מסוגלים לעבוד בתדרים גבוהים יותר או שחלק מצינורות העיבוד פגומים ולכן הם "נסגרו" במפעל והכרטיסים נמכרים ככרטיסים זולים יותר.
    משמעות הדבר היא שגם אם ניתן לפתוח לכרטיס המסך שלכם את צינורות העיבוד שנסגרו במפעל, אין כל ערובה לכך שהם יפעלו בצורה תקינה. בכל מקרה, עדיף לפתוח את צינורות העיבוד קודם כל באמצעות תוכנה (RivaTuner מומלצת לשם כך) ורק לאחר מכן לצרוב ביוס ערוך, אם בכלל.



    הנה אחי אם אתה רוצה שהכל ייצא מצוין תצטרך לקרוא הכל

    בהודעה הבאה אני אכתוב(אצטט) איך עושים OC למעבד.


    שתף ב-Google+

  6. #6
    הצטרף בתאריך
    17.08.2007
    הודעות
    2,484
    כמו שהבטחתי הנה המדריך לOC למעבד
    שלב ראשון-כתב ויתור-FAQ

    OverClocking למעבד - המדריך המעשי
    בהמשך למאמר הקודם בנושא אוברקלוק (ואם טרם קראתם אותו - זה הזמן) אנו מביאים לכם את המדריך המעשי, בו נסביר ונדגים כיצד מבצעים אוברקלוק הלכה למעשה. ראשית, קראו והפנימו את כתב הויתור, לפני שאתם ניגשים להמהרת המעבד.
    כל הנאמר במדריך זה הינו למטרת העשרת הידע ואין אתר HWzone, בעליו ו\או צוותו אחראיים לכל נזק אשר נגרם בעקיפין או במישרין לכם ו\או לרכושכם בעקבות יישום הידע המקנה מדריך זה! המהרה (OverClocking) מבטלת את האחריות על המוצר עליו בוצעה וכל נזק יהיה על אחריותכם בלבד! אין לראות במדריך זה כהמלצה לבצעו!
    הנזקים האפשריים כתוצאה מביצוע אוברקלוקינג כוללים, אך לא מוגבלים ל:
    • אובדן אחריות
    • שריפת הרכיב או קיצור חייו
    • פגיעה במערכת ההפעלה (דורש פרמוט והתקנה מחדש)
    • עומס יתר על הספק (אשר עלול לקרוס ולפגוע ברכיבים שונים במחשב)
    • חשבון חשמל מוגדל (עליה של בין 20W ל-100W בצריכת ההספק של המערכת)
    לפני שניגש לביצוע האוברקלוק עצמו, הכנו עבורכם FAQ אשר יבהיר מספר נושאים חשובים ומספר מושגים בסיסיים בתחום האוברקלוק.
    כיצד כל רכיב יודע מהי המהירות שבו הוא עובד?
    אפיק התקשורת הראשי ('באס', באנגלית - FSB או HTT) נקבע על ידי לוח האם. לוח האם מזהה את דגם המעבד וקובע את הבאס בהתאם, כאשר ברוב לוחות האם ניתן לשנות את המהירות ידנית ובכך למעשה לבצע את האוברקלוק.
    שאר רכיבי המערכת מקבלים את תדר עבודתם על ידי כפל או חילוק בתדר הבאס הראשי. מהירות המעבד נקבעת על ידי הכפלת מכפלת המעבד (מספר קבוע שמוגדר במפעל) בתדר ה-HTT/FSB ואילו תדר הזכרון נקבע על ידי מחלק (divider), בהתאם לתדר הבאס. כאשר אנו מבצעים המהרה, בדרך כל נשתמש במחלק 1:1 (מהירות הזכרון שווה למהירות הבאס) על מנת לקבל ביצועים אופטימליים. יש לציין כי כל המכפלות והמחלקים מתייחסות לתדר המעשי ולא לתדר האפקטיבי.
    את עקרונות האוברקלוק אפשר לתאר בצורה הבאה. חישבו על משולש שקודקודיו הינם: תדר, מתח וטמפרטורה. כאשר שינוי באחד מקודקודיו יגרום לשינוי בקוקודיו האחרים. העלאת התדר תגרום לפליטת חום גדולה יותר, אשר אם לא תטופל על ידי גוף קירור ראוי, תגרום לירידה ביציבות הרכיב. תוספת מתח תשפר את היציבות, מה שיאפשר תדר גבוה יותר, אבל יגרום להגדלת פליטת החום בצורה משמעותית. מסכמה פשוטה זאת ניתן להבין כי הטמפרטורה היא גורם מכריע. ואם כי זה נכון, היא רחוקה מלהיות הגורם היחידי. התדר המקסימלי אליו רכיב מסוים יכול להגיע תלוי בהרבה גורמים, בניהם: איכות הסיליקון, איכות הרכיבים וה-PCB יציבות המתח ועוד גורמים רבים הנשגבים מבן התמותה הממוצע. כאשר מתקרבים לגבול של רכיב מסויים דרוש יותר ויותר מתח בכדי לעלות עוד טיפונת בתדר (פונקציה אקפוננציאלית). כך שמה שיתן את התדר המקסימלי יהיה איזון בין מתח וטמפרטורה.
    מבחינה מעשית בהתחלה מעלים את תדר הרכיב אט-אט עד אשר הרכיב מאבד יציבות, מוסיפים מתח בודקים שוב וחוזר חלילה, כאשר כל הזמן משגיחים על הטמפרטורה של הרכיבים. האוברקלוק המקסימלי אליו תכלו להגיע הוא בגדול ענין של מזל. ישנם מספר דברים אשר ישפרו את סיכוייכם בצורה מהותית, השגת רכיב איכותי, יהה זה זכרון, מעבד, לוח אם, גוף קירור או אפילו ספק, יתרמו רבות להשגת המטרה.
    כיצד בודקים יציבות?
    ישנן מספר תוכנות המיועדות למטרה זו, כאשר המפורסמות מביניהן הינן: Memtest 86+, Prime95 ו-S&M. מכל אלו אנו ממליצים על תוכנת S&M מאחר והיא מספקת את התוצאות הקרובות ביותר למציאות ומהווה מדד אמין ליציבות המערכת. תוכנת Memtest 86 בודקת את הזכרון ואת בקר הזכרון, ואילו Prime95 במקור כלל איננה תוכנה לבדיקת יציבות (זוהי תוכנה לחישוב מספרים ראשוניים), אבל אפשרות ה-Torture Test, המעמיסה באופן משמעותי על המערכת, הפכה אותה לפופולרית מאוד בקהילת האוברקלוקרים.לעומת תוכנות אלו, S&M הינה תוכנה ייעודית לבדיקת היציבות הן של מעבד והן של הזכרון ואף מאפשרת לבדוק את יציבות המתח תחת עומס, ומנסיוננו מספקת תוצאות אמינות.
    מהו רכיב איכותי?
    רכיבים בעלי פוטנציאל אוברקלוק גבוה זוכים לרוב לתשואות רבות מקהילות האוברקלוקרים ובאתרי החומרה, לכן על מנת למצוא אותם צריך רק לדפדף בין כלל האתרים העוסקים בנושא. בתחום זכרונות ה-DDR, זכו הזכרונות המבוססים על שבבי ה-BH-5 וה-TCCD לתהילת עולם בקרב האוברקלוקרים, כמו גם שבבי ה-D9 בזכרונות DDR2. בלוחות אם, הפכו ה-NF7-S של ABIT (למעבדי AthlonXP), ה-DS3/S3 של Gigabyte וה-P5B Deluxe של ASUS (למעבדי Core 2) למפורסמים מאוד. בכל הנוגע למעבדים, הרי שעקרונית כל המעבדים שווים, אך חלקם שווים יותר מאחרים. ליבות מסוימות טובות יותר מאחרות וסטפינג מסוים עדיף מסטפינג אחר.
    מהי ליבה וסטפינג?
    השמות Athlon64, Pentium 4, Core 2, המוכרים לכולנו, הם למעשה שמות שיווקיים המייצגים את משפחות המעבדים ולא מתייחסים למעבד ספציפי כלשהו. המונח "ליבה" מתייחס לסוג ספציפי של מעבד, כאשר מעבדים בעלי ליבות שונות יכולים להיות שייכים לאותה משפחה, גם אם לשניהם תכונות שונות לחלוטין (לדוגמא, מעבדים המבוססים על ליבת Conroe שייכים למשפחת Core 2 Duo, כמו גם מעבדים המבוססים על ליבת Allendale). המונח "סטפינג" מתייחס לקוד המוטבע על המעבד (ניתן לראות אותו רק בבדיקה פיזית של המעבד, ולא דרך תוכנה כלשהי) המציין באיזה שבוע/אצווה יוצר המעבד, ובחלק מהמקרים אף מציין את את המתח הנומינלי ואת מכפלת התדר. על אף שזה נשמע לא סביר, ייתכנו הבדלים משמעותיים ביכולות האוברקלוקינג של מעבדים מאותו דגם שיוצרו בשבועות שונים.


    חלק שני הדגמה מעשית



    לצורך מדריך זה, אנו נדגים אוברקלוק בעזרת מערכת המבוססת על מעבד AMD, השייכת לשגיא קרמן (ידוע בכינויו בפורום כ-R0cKF0rD) ואנו מודים לו על צילום התמונות.
    המערכת בה השתמשנו מכילה מעבד מדגם Athlon 64 3000+ בתושבת 939 המבוסס על ליבת Venice ויוצר בשבוע ה-17 של השנה. לוח האם הוא ה-Ultra-D של חברת DFI והזכרונות הם שני מודולים של 512MB מתוצרת G.Skill המבוססים על שבבי TCCD. גוף הקירור בו השתמשנו הוא גוף הקירור המקורי שסופק עם המעבד.
    קחו בחשבון שבלוחות של חברות שונות, חלק מהפונקציות בביוס יימצאו במיקומים שונים ותחת שמות שונים זו מזו. אמנם האפשרויות העיקריות קרויות בדרך כלל באותם שמות, במקרה שאינכם מוצאים פונקציה כלשהי, בדקו בחוברת ההוראות של לוח האם שלכם. אך לפני שאתם מתחילים לשנות את הגדרות הביוס, בדקו תחילה היכן ממוקם מפסק ה-Clear CMOS על גבי לוח האם; ה-CMOS הינו שבב השומר את כל הגדרות הביוס ובמידה ואחת ההגדרות שגויה (או שרכיבי החומרה לא עומדים בהגדרות) ולוח האם לא מצליח להגיע לשלב ה-POST, יש לאפס את הביוס באמצעות אותו מפסק (לרוב מדובר בג'מפר, כאשר יש לקצר שני פינים על מנת לבצע את פעולת האיפוס).
    בכדי להשיג אוברקלוק מוצלח, תחילה יש לבטל מספר אפשרויות אשר עלולות להפריע לנו בזמן ביצוע האוברקלוק. הראשונה מביניהן היא ה-Spread Spectrum. אפשרות זו נועדה להתגבר על בעית רעשים אלקטרומגנטיים שיוצרים הפרעות בלוח האם, אבל עלולה להגביל את האוברקלוק. אפשרות נוספת אותה יש לכבות הינה ה-CPU Thermal Trottling, פונקציה המורידה את תדר המעבד אוטומטית כאשר הוא מתחמם, אך גם היא עלולה להוות מכשול בעת ביצוע אוברקלוק ולכן נבטל גם אותה, אך לא לפני שנוודא שבידנו קירור ראוי שאכן יגן על המעבד מפני התחממות יתרה בכל מקרה (שימו לב כי אפשרות זו אינה ניתנת לביטול במעבדי אינטל).
    לאחר מכן, יש לבטל את אפשרות ה-Cool'n'Quiet (במעבדי אינטל - EIST - Enhanced Intel SpeedStep Technology), שמורידה את תדר ומתח המעבד כאשר הוא אינו בשימוש, אך מאחר והמעבד יעבוד בתדר גבוה מהתדר המקורי, אפשרות זו עלולה לגרום לבעיות יציבות ולכן יש לבטל אותה לפני תחילת ביצוע האוברקלוק.
    הצעד הבא הוא להגדיר את ה-Shutdown Temperature בתפריט ה-PC Health בביוס. אפשרות זו נועדה להגן על המחשב על ידי כיבויו כאשר המעבד מגיע לטמפרטורה מסוימת. עבור מעבדי Athlon 64, לדוגמא, טמפרטורה של 60 מעלות היא גבוהה מאוד ולכן נגדיר את הביוס לכבות את המחשב בטמפרטורה זו (עבור מעבדי Penium 4/D מסדרות 6x0 ו-8xx הטמפרטורה המקסימלית היא 66 מעלות ועבור סדרות 6x1 ו-9xx הטמפרטורה היא 80 מעלות).
    כעת, לאחר שכל הגורמים המפריעים הוסרו מדרכינו, ניגש לביצוע האוברקלוק עצמו. הדבר הראשון שנעשה הוא להגדיר את מחלק הזכרון ל-1:1. מעבדי Athlon 64 מרוויחים רבות מתזמוני זכרון נמוכים ולכן נגדיר את אפשרות ה-CPC בביוס (ידועה גם כ-Command Rate) ל-1, ובמידה וכל ארבעת חריצי הזכרון תפוסים יש להגדיר את האפשרות ל-2 (או לתת ללוח לבחור באופן אוטומטי); במעבדי אינטל התזמונים משמעותיים פחות, ותדר גבוה ככל האפשר הוא העיקר. בשאר התזמונים לא נגע כרגע, אך אם בלוח האם שלכם קיימת אפשרות הנקראת DRAM Bank Interleave - הפעילו אותה (קצרה היריעה מלפרט את היתרונות של אפשרות זו, למידע נוסף כנסו לקישור זה - התעלמו מן העובדה שהמאמר הוא משנת 2001, הוא רלוונטי גם כיום).
    על מנת למנוע בעיות יציבות, אנו ממליצים לנעול את תדר ה-PCI-Express (במקור 100MHz), כדי שהוא לא יעלה במקביל לעליה בתדר הבאס. כעת נעלה את תדר הבאס אט-אט, עד שהמערכת תאבד יציבות. ברגע שנזהה חוסר יציבות כלשהו, בין אם באמצעות אחת התוכנות שהזכרנו לעיל ובין אם בצורה אחרת (אי ביצוע POST, לדוגמא) נגלה מהו הגורם לאי היציבות. הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא באמצעות אלימינציה - תחילה נוריד את יחס מחלק הזכרון (בכדי להוריד את התדר שלו); אם הבעיה נותרת בעינה, הרי שהזכרון איננו הגורם לכך. כעת נוריד את מכפלת תדר ה-HT (תקף רק למעבדי AMD) - אם הבעיה נותרת בעינה, כנראה שגם זה אינו הגורם לחוסר היציבות. לבסוף, נוריד את תדר המעבד עצמו - במעבדי AMD ניתן לעשות זאת על ידי הורדת המכפלה, ואילו במעבדי אינטל אין מנוס מלהוריד את תדר הבאס (מה שמוריד גם את תדר הזכרון).
    לאחר שגילינו מהו הרכיב אשר מגביל אותנו, נבדוק מהי הסיבה לחוסר יציבותו - באם הטמפרטורה שלו גבוהה מדי, יש לקרר אותו טוב יותר (תקף בעיקר למעבדים) ואם הטמפרטורה בסדר, ניתן להעלות מעט את המתח לרכיב זה, על מנת לשפר את היכולת שלו לעבוד בתדר גבוה יותר. בסופו של דבר, נגיע למצב בו רכיב כלשהו מגביל אותנו ולא ניתן לדחוף אותו הלאה, בין אם באמצעות קירור ובין אם באמצעות העלאת המתח שלו. במידה והרכיב המגביל הוא המעבד, יש להוריד מעט את המכפלה שלו (המכפלה נעולה כלפי מעלה בכל המעבדים של AMD פרט לסדרת ה-FX אך פתוחה כלפי מטה בכדי לאפשר את פעולת ה-Cool'n'Quiet. במעבדי אינטל, למעט מקרים בודדים, המכפלה נעולה לחלוטין). במידה והרכיב המגביל הוא ה-HT (מה שסביר ברוב המקרים בהם מכפלת תדר ה-FSB במכפלת ה-HT נותן תדר של מעל ל-1GHz), ניתן פשוט להוריד את המכפלה שלו. במידה והזכרון הוא זה שמגביל אותנו, ניתן לשחרר מעט את התזמונים שלו, או לרדת ליחס נמוך מ-1:1, אם כי הדבר אינו מומלץ אלא אם כן קיים מרווח רב להעלאת תדר ה-FSB (במידה והורדת היחס תאפשר העלאה של מגה-הרצים בודדים בלבד, עדיף להמנע מכך ולהשאר ביחס 1:1).

    חלק אחרון:תוצאות


    בסופו של דבר, אנו הצלחנו להגיע לתדר FSB של 311MHz, עם מכפלה של x9, מה שסיפק לנו תדר מעבד אפקטיבי של 2.8GHz - מדובר על תוספת של 1GHz מעבר למהירות המקורית של המעבד (באחוזים - 55%), וזאת על ידי שימוש בגוף הקירור המקורי שסופק עם המעבד וללא העלאת מתח. יחד עם זאת, הזכרון בו עשינו שימוש הצליח לפעול בצורה יציבה רק בתדר של 305MHz, לכן עשינו שימוש במחלק נמוך יותר (9:10), לקבלת תדר של 280MHz (תדר אפקטיבי DDR-560MHz).
    כעת, לאחר שהגענו למהירות גבוהה ויציבה, בדקנו עד כמה תרם האוברקלוק לביצועי המחשב שלנו, באמצעות התוכנה SuperPi , המחשבת את ערך ה-Pi עד למיליון ספרות אחרי הנקודה העשרונית ומציגה את זמן החישוב. להלן התוצאות שקיבלנו, לפני האוברקלוק ואחריו:
    מימין - לפני האוברקלוק, משמאל - אחרי האוברקלוק
    כפי שניתן לראות, האוברקלוק שביצענו גרר שיפור של כ-35% בביצועי המעבד ב-SuperPi, אם כי אין לצפות כי ביצועי המערכת ישתפרו בקנה מידה זהה לרוחב כלל היישומים, על אחת כמה וכמה במשחקים. אמנם אוברקלוק כה משמעותי יהיה מורגש מאוד ברוב היישומים הצורכים כח עיבוד רב, כגון תוכנות עריכת וידאו ופושוטופ ואף בחלק גדול מהמשחקים הקיימים בשוק, אך בתחום זה עדיין ישנו צורך בכרטיס מסך חזק על מנת לנצל את מלוא כוחו של המעבד.
    אם כן, עושה רושם המהרת המעבד נתנה לנו בעצם תוספת ביצועים בחינם אך יש לזכור שנתון זה לא בהכרח משקף את כלל המקרים. מרבית רכיבי המחשב הנמכרים בשוק, ברמות ה-Mainstream וה-Low End (הכוונה היא לחלקים במחירים ממוצעים או נמוכים) אינם יאפשרו ביצוע אוברקלוק בצורה משמעותית כפי שאנו עשינו. מכיוון שיכולת האוברקלוק של רכיב כלשהו נובעת בראש ובראשונה מאיכותו (קרי, מיכולתו לעבוד בתדרים/מתחים גבוהים מהרגיל), הרי שרכיבים פשוטים וזולים יחסית ישיגו תוצאות הרבה פחות מרשימות מרכיבים ברמת מחיר אחת או שתיים מעליהם. כמובן שלכל כלל יש יוצאים מן הכלל, והדבר נכון גם כאן, שכן ישנם מעבדים זולים (לדוגמא) שניתן לשפר את ביצועיהם בעשרות אחוזים, אך בכדי למצוא אותם יש ללמוד בראש ובראשונה מנסיונם של אחרים, בקהילות אוברקלוק ברחבי העולם וכמובן בקהילת האוברקלוק שלנו.
    לעומת האוברקלוק שאנו הדגמנו במדריך זה, באמצעותו העלנו משמעותית את ביצועיו של מעבד זול יחסית, ישנה אסכולה אחרת העוסקת באוברקלוק כתחביב, במטרה להגיע למהירויות גבוהות יותר ויותר ולשבור שיאים. במקרים אלו, ההשקעה הכספית ברכיבים איכותיים היא משמעותית, אך בבחירת רכיבים נכונה ניתן להגיע למהירויות גבוהות בהרבה לא רק לעומת המהירות המקורית של המעבד, אלא גם לעומת כלל המעבדים הקיימים בשוק. דוגמאות לפרויקטים מרשימים במיוחד של אוברקלוק תוכלו למצוא הן בפורום האוברקלוקינג שלנו והן ב-OCDB, מאגר תוצאות האוברקלוק של HWzone המכיל מאות פרויקטים שונים.
    על כל פנים, אנו לא ממליצים למשתמשים שאינם מנוסים להוציא את מיטב כספם על רכיבים ייעודיים לאוברקלוק, שכן בהעדר הידע הדרוש התוצאות אליהן הם יגיעו פשוט לא יצדיקו את ההשקעה - עדיף יהיה לרכוש מעבד מהיר יותר, על חשבון לוח אם וזכרונות יותר "עממיים", על מנת לקבל את אותם ביצועים אך עם הרבה פחות כאב ראש.
    בסופו של דבר, יש לזכור כי האוברקלוק הוא דרך פשוטה יחסית להשגת שיפור בביצועי המחשב שלכם ללא השקעה כספית נוספת, אך יש לבצעו בחוכמה ובזהירות, כדי להגיע לתוצאות האופטימליות וכדי לשמור על המחשב שלכם.


    שתף ב-Google+

  7. #7
    הצטרף בתאריך
    25.07.2007
    הודעות
    1,556
    wawa ice ata emvin ahusili
    שתף ב-Google+

  8. #8
    הצטרף בתאריך
    17.08.2007
    הודעות
    2,484
    זאת מחמאה? LOL אני לא הבנתי אותך אתה יכול לכתוב גם ברוסית(כן אני מבין)...


    שתף ב-Google+

הרשמה