הגדרת הפרוג ספלאש
ספלאש מהחבל העליון על יריב שוכב. בעודו באוויר, המתאבק מקפל את הגוף שלו.



היסטוריה
הבאדי ספלאש מהחבלים הוא אחד ממהלכי האולד סקול בהיאבקות.
מהרגע שבו נוספו עמודים לפינות הזירה, למישהו היה את הרעיון לקפוץ מהם על היריב שלו.
בימים הפרהיסטוריים, ימים בהם דינוזאורים כמו ניק בונקוינקל ובאדי לנדל היו בשיאם , מעטים המתאבקים שהיו קופצים על היריב מהחבלים על מנת להפגין את כישוריהם. אבל ככל שיותר ויותר היי פליירים ( מתאבקים אויריים ) הפכו לבולטים וחשובים בעולם ההיאבקות, מתאבקים כמו ג'ימי "סופרפליי" סנוקה הפכו את הקפיצות מהחבלים למהלכים פופלריים. הם נחתו עם החזה ראשון על המתאבק שלמטה.

הבאדי ספאש הבסיסי שומש ע"י הרבה יותר מדי מתאבקים מכדי שיהיה אפשר למנות אותם. בנקודה מסוימת, נהיה פופולרי להוסיף משהו למהלך.
חלק השתמשו בתנועות ידיים לפני הקפיצה, חלק הוסיפו באקפליפ למהלך, וחלק פיתחו את הטכניקה של קיפול ופרישת הגוף באוויר- מה שידוע כפרוג ספלאש.

איך זה עובד?
הפרוג ספלאש כפי שהזכרנו, הוא פשוט וריאציה של באדי ספלאש מהחבל העליון. הכח של המהלך הוא פיזיקה פשוטה- KE=1/2mv.
אנרגיה קינטית שווה חצי ממסת הזמן במהירות בחזרה לפעולה ולתגובה. כלל שהאנרגיה הקינטית שהמתאבק צובר גדולה יותר לפיני הפגיעה, כך יותר אנרגיה תעבור ליריב ברגע שהוא יפגי בו.
אובייקטים שפוגעים אחד בשני רוצים להפעיל כח בכיוונים מנוגדים. אדי "עף" מהחבל העליון ונחת על ברוק לסנר, ואז אדי מתרומם בחזרה. ברוק, בכל מקרה, לא יכל ללכת למטה מאחר שהוא כבר על הרצפה. הכח נספג בגופו של ברוק, וזה גרם לפגיעה מושלמת.

הכל הוא באמת אמיתי, אני לא מורה לפיזיקה. תתמכו בי כאן.

זה באמת נכון, הכח יכול לגדול בעזרת מהירות גבוהה יותר של הגוף הנופל להתנגשות. הדרך הקלה ביותר לעשות את זה, היא ליפול מהנקודה הגבוהה ביותר, לשם כך הכרחי שתהיה קפיצה גבוהה מנקודה נוחה כמו עמוד הזירה.

הגורם השני במשוואה היא המסה. בחורים גדולים בעלי מסה גדולה פוגעים חזק יותר.זה במקצת מסביר את העובדה שבחורים גדולים לא קופצים מהחבל העליון, בגלל שגופם הגדול יותר דורש יותר כח כדי לזרוק את עצמם לאויר, ויותר קורדינציה ושיווי משקל.

כשהמתאבקים קופצים מהחבל העליון לעבר היריב שלהם ששוכב על הקרקע בצורה אידיאלית כשהפנים שלהם מורמות כלפי מעלה, הוא מקפל את גופו לצורת כינוס, או לסוג של צורת מהירות חזקה. על המדרון, המתאבקים מקמרים את גופם, כשהם מאפשרים לחזה שלהם נקודת המגע עם היריב השקוע על הקרקע, ומעביר את כל הכח של ה- KE=1/2mvלקורבן. פיזיקה בפעולה.

מהלכים דומים
למהלך הפרוג ספלאש קיימות כיום וריאציות רבות.
הראשונה היא של אדי גררו. אדי קופץ מהחבל העליון, מקפל את גופו ומכניס את רגליו מעט פנימה לחזהו. כשהוא מאריך את גופו, אדי שומר על רגליו קרובות ביחד ואת ידיו לכיוון ראשו כמו צוללן. התנועה החיננית הזו עוזרת לגופו להתכונן לפגיעה, ומרשה לגופו להתגלגל בצורה מושלמת עם המהלך ולהפחית את המכה שנגרמת לגופו.


הגרסה השניה היא של רוב ואן דאם. בגרסא של RVD, הוא מקפל את גופו לתוך מהירות מירבית באויר, ואז הוא פורש את רגליו ואת ידיו למרחב, מה שנותן למהלך את שמו, פרוג ספלאש 5 כוכבים (בגלל הצורה של הכוכב) . רוב שומר על נחיתה עם יותר כוח, מה שגורם לכמעט פגיעה יותר בעצמו מאשר הפגיעה שנגרמת ליריבו המסכן.


הגירסה השלישית היא של די-לו בראון שנקראת ה"לו דאון". במקום להתכווץ לצורת כדור, די לו מכניס את רגליו לכיוון גופו ומיישר אותן כמעט לגמרי לפני הנחיתה יל יריבו. התנועה המהירה יותר כתוצאה מזה מאפשרת לדי-לו לקפוץ למרחקים גדולים יותר.
בנוסף, מכיוון שדי-לו כבד יותר מואן דאם או גררו, בביצוע זה הוא אינו צריך לקפוץ גבוה כמותם.

רנדי אורטון גם משתמש בקפיצת גוף הנעצרת מתי שהוא מקפל את גופו כמו פרוג ספלאש, אבל פוגע ביריב העומד ולא שוכב על הקרקע בדומה לפרוג ספלאש רגיל. מספר מתאבקים שמשמתמשים בשוטינג סטאר פרס או מהלכים דומים מקפל את גופו בקצרה כמו הפרוג ספלאש, אבל עם סלטה למרכז.

יעילות והשפעות
היתרון של הפרוג ספלאש על תרגילים אווירים אחרים הוא בפשטות שלו.
הקיפול של הגוף עוזר למתאבק לשלוט ביציבות גופו, הסיבוב חיוני לפגיעה ביריב במקום הקרוב ביותר שאפשר. זה לא רק מכוון את המהלך, זה גם נותן אפשרות להצמיד את היריב לאחר המהלך.
המשקל והמסה הם שתי גורמים מרכזיים בהשפעת המהלך. שום פיתולים ונענועים במהלך הקפיצה לא יעזרו להגביר את מהירות הנפילה של המתאבק- לפחות לא מהגובה שהם קופצים ממנו.
כן, מיקום הגוף יכול להפחית את התנגדות האויר, אבל זה יותר גורם בצניחה חופשית. כשנופלים מהחבל העליון זה לא מאלף רגל, אלה מ-6 עד 10 רגל ( בגובה ). עדיין- גובה הקפיצה מחזק את מהירות הנחיתה.

קאונטרים
יתרון נוסף לפשטות של הפרוג ספלאש, אין קאונטר טכני. ישנם רק המנעות והתחמקות. לברוח מהקפיצה או לעצור את הקפיצה של המתאבק. בזמן שהקופץ על החבל העליון, הקופץ פגיע בנוגע למצב שיווי משקלו. זה מאוד קל לדחוף חלק לחבלים כדי לנענע אותם, לדחוף את הקופץ, או לפגוע בו כך שהוא יפול לרצפה או לתחתית הזירה.

מתי שהפרוג ספלאש מחטיא, לקופץ בדרך כלל אין מספיק זמן כדי להכין את גופו לאפשרות פגיעה בזירה, והעובדה לא שונה מאשר לעשות נפילת בטן שנכשלה לתוך בריכה ( פגיעה לא טובה במים ). כל אחד שיכול להעיד, יגיד לך שאתה לא במיטבך אחרי קפיצת בטן שנכשלה.