תפריט ראשי

תוצאות 1 עד 11 מ 11
  1. #1
    הצטרף בתאריך
    12.12.2006
    עיר
    תל מונד
    הודעות
    432
    זה לא דיון הומוריסטי של "איך אתה יודע שאתה מכור לנוור"...

    החיבור המצ"ב הוא אחד החיבורים שכתבתי השנה במסגרת בית הספר.
    אשמח לשמוע תגובות לרעיונות ולסוגיות שהעלתי.

    אם אתם קטנוניים, אתם יכולים להטפל לניסוח, לדקדוק ולמבנה החיבור.

    מומלץ להעתיק ל-WORD כדי לקרוא.

    חן חן.


    מהדף למסך / עידן גדות, י"ב 4.

    בשנת 1974 פורסמה המהדורה הראשונה של משחק התפקידים "מבוכים ודרקונים". לימים, מבוכים ודרקונים (או בקיצור: מו"ד) יהפוך המשחק למשחק התפקידים המוכר והנמכר ביותר בעולם. המשחק התפתח בראשית שנות השבעים ממשחק מלחמה של חיל הים, והושפע רבות ממיתולוגיה ומסופרי הפנטזיה של שנות ה-60 וה-70.
    שחקני מו"ד ממציאים דמויות בדיוניות, שיוצאות למסע עטור קרבות עם מגוון מפלצות, אוצרות נשכחים וקסומים, משימות שתינתנה ע"י דמויות מעולם המשחק, ומעל הכל – אינטראקציה בין הדמויות והשפעה הדדית זו על מעשיה של זו. מבוכים ודרקונים נבדל בזאת ממשחקי המלחמה המסורתיים, בהם כל שחקן ממונה על לגיון או על צבא חסרי אישיות. האישיות החלופית שמקבל כל שחקן במו"ד היא סוד הקסם של המשחק, והאפשרות להכנס לעולם רווי מיסתורין וכישוף, קוסמת לרבים ברחבי העולם. לא בכדי "מבוכים ודרקונים" הפך לשם גנרי למשחק תפקידים, למרות המתחרים הרבים שצצו לו (ולא נחלו הצלחה מרובה).
    עם זאת, רבים נרתעו מההשקעה והזמן הדרושים למשחק מו"ד, שכן למשחק כללים אין-ספור, וספרי חוקים, מפלצות וקסמים עבי כרס. הצורך במעקב מתמיד על המתרחש באמצעות עפרון ודף, בשילוב הדקויות הרבות של המשחק, הביאו להתפלמסויות ולפניות חוזרות ונשנות למדריכים השונים, שהיוו חלק בלתי נפרד מהחוויה של המשחק. השימוש כאן בלשון עבר הוא לא מקרי, ומביא אותנו לשלב הבא של משחקי התפקידים: משחקי תפקידים ממוחשבים. המחשב מהווה אולי את ההתפתחות החשובה ביותר בז'אנר. הפרטים הטכניים כמו גלגולי הקוביות והחישובים שהיו כרוכים בשימוש בכישורי הדמות מתבצעים כעת ברקע ע"י המחשב, ולשחקנים הושארה רק הברירה בין ברית עם האורקים לסילוק הגובלינים מהאיזור, או להיפך.
    בשנת 2002 הוציאה Bioware, חברה בת-סמכא בתחום, משחק תפקידים למחשב בשם Neverwinter Nights – "לילות נוורווינטר", בעברית. המשחק לא היווה פריצת דרך מבחינה גרפית, וגם המשחקיות התבססה על החוקים הקיימים של מבוכים ודרקונים, בשינויים מינוריים. הייחוד של המשחק היה במערכת יצירת התוכן שלו, שאפשרה לכל אחד לפתח חוויה אוונגרדית משלו. למעשה, מלבד עלילה די בנאלית, המשחק עצמו לא כלל תוכן, ויצירתו הופקדה בידי השחקנים המסורים. אלה הגו עולמות משחק, בדו עלילות, והמציאו יריבויות עתיקות בין הגזעים השונים. הודות לאינטרנט, עשרות שחקנים יכולים לשהות בעולם, שבעבר אוכלס על ידי לא יותר מחמישה הרפתקנים. חווית המשחק נזדככה, והתוכן העשיר שנוצר מילא שבועות וחודשים רבים בחייהם של המכורים לדבר, בכללם אני.
    נקל לתפוס עד כמה תרמו המחשוב והאינטרנט להתפתחות הז'אנר. עד לא מזמן, האפשרות היחידה למשחק הייתה להתארגן בחבורות קטנות, ולהפגש אחר הצהריים למספר שעות של העמדת פנים וגלגול קוביות. לשעות האחדות האלה קדמו עשרות שעות של תכנון העלילה, הדמויות, והמלכודות במערת הדרקון. כיום, אני יכול בתוך דקות ספורות להתחבר לעולם המשחק האהוב עליי, ולהתערות באופן טבעי עם חבורה של גמדים-אחים לנשק, או חברים לספסל הלימודים של האקדמיה לקוסמות וכישוף. זמן המשחק מוקדש רובו ככולו ליצירת תקשורת עם דמויות של אנשים אחרים ברחבי העולם, או לחלופין, להתרגשות הבלתי פוסקת של קרבות רבי משתתפים. גדולתו של המשחק מתבטאת בכך שהוא מאפשר לכל אחד לשחק בסגנון המהנה ביותר עבורו – שיחת חולין בפונדק המקומי שמתפתחת לליל שימורים של סיפור אגדות ונסיון להבין את משמעות הקסם, או צבירת נסיון קרב והצטיידות בחפצים היקרים ביותר לשם מציאת האוצר האבוד והבסת כל השומרים העויינים שהופקדו על שמירתו. כל אחד לחוד, ובמיוחד כל הסגנונות יחדו – זהו משחק התפקידים האמיתי, חוויה שאמצעי בידור פאסיביים כמו סרטים ואף ספרים מתקשים להעביר.
    כל ספר, סרט או משחק, שעבורי מהווים יותר מחוויה חד פעמית שניתן לסכם במשפט "היה טוב וטוב שהיה", משפיעים עליי בתחומים רבים. בתקופה האחרונה לבי נשבה מחדש על ידי משחק ההמשך ל-Neverwinter Nights. רק בהתמכרות חוזרת אני לפתע מבין עד כמה המשחק השפיע ומשפיע עליי: מחשבותיי שוב נתונות כמעט באופן בלעדי למשחק. השיחות עם החברים, שבזמנו הפכו את הסלון לפונדק השכונתי, ולאחר מכן חזרו לעסוק בנושאים שוליים כמו לימודים וצבא, שוב מתרכזות ברזי המשחק. חלומות בהם אני עצמי הופך לכוהן הרשע שאני משחק, ונלחם בעלפים בני האלמוות... כל הסימפטומים של התמכרות למשחק חוזרים אליי – ואני נהנה!
    מעניין להתבונן בהשפעות המשחק גם בתחומים אחרים, מלבד זה הסוצויולוגי. רעיון מרכזי אחד של משחק התפקידים, הוא שכל החלטה משפיעה על המשך המשחק. לדוגמה, סירוב לקבל לחבורה גנב (אחד מהמקצועות בהם ניתן להתמחות) במצוקה, עלולה להביא לכך שבהמשך הדרך תיתקל בדלת נעולה או במלכודת מסוכנת, ובהעדר הכישורים של הגנב לפרוץ את המנעול או לנטרל את המלכודת, תסתיים ההרפתקה שלך מוקדם מהצפוי. לא פעם אני מוצא במשחק אלגוריות רבות לעולם האמיתי, והתמציתיות של המשחק מאפשרת לי להסתכל על המציאות בעיניים מאד אנליטיות. בחירות רבות בחיי לא נבדלות בהרבה מבחירות בעולם המשחק, ולפעמים השאלה "באיזו הרפתקה אני בוחר עכשיו?" עוזרת למצוא את הדרך הנכונה. בסך הכל, הבחירה בין הצטרפות לחבורת שודדים או לשורות מסדר אבירים תשפיע על עתידך בתור דמות בעולם פנטזיה בדיוק כמו שבחירת המגמות בביה"ס או אופי השירות בצבא תשפיעה עלייך בעולם האמיתי.
    לצערי, הזמן שאני מקדיש למשחק והישגי בו לא באים לידי ביטוי מחוצה לו... עם זאת, יכולת אחת מבין לא מעטות שמשחק התפקידים ללא ספק מפתח היא ההסתכלות מנקודת מבט זרה. שחקן יכול כמובן לבחור לשחק דמות שזהה לו באופייה ובתכונותיה, אך השחקנים המנוסים באמת הם גם שחקנים במובן האחר של המילה – בעלי היכולת להכנס לנעלי דמותם, ולראות את העולם מנקודת המבט שלה. המשחק מביא לידי פתיחות הדעת למחשבות, דעות וקודי התנהגות שונים מאלה האישיים שלנו – תכונה חשובה ליחסים בריאים בין אדם לאדם. לסיום, למשחק גם ערך מוסף משמעותי ביותר: התקשורת במשחק, שנעשית בשפה האנגלית האוניברסלית, משפרת את השפה ומעשירה את השימוש בה. אין צורך להכביר במילים כמה חשובה השליטה באנגלית, ואם ניתן לשפר אותה על ידי משחק מהנה במחשב – מה טוב!
    ,Ash nazg durbatuluk
    ,ash nazg gimbatul
    ,ash nazg thrakatuluk
    .agh burzum-ishi krimpatul
    שתף ב-Google+

  2. #2
    הצטרף בתאריך
    24.12.2006
    הודעות
    12
    נהנתי ואני מסכים איתך.
    שתף ב-Google+

  3. #3
    הצטרף בתאריך
    22.12.2006
    עיר
    רעננה
    הודעות
    8
    תחזור ותגיד כמה קיבלת בסוף ואת ההערות של המורה
    אחלה של חיבור
    שתף ב-Google+

  4. #4
    הצטרף בתאריך
    12.12.2006
    עיר
    תל מונד
    הודעות
    432
    נכתב במקור על ידי Bue Dragon
    נהנתי ואני מסכים איתך.

    תודה.
    שתי הערות:
    1. חסרה לך L בשם משתמש...
    2. אין צורך בחתימה כזאת גדולה, זה מעיק על הקריאה.
    ,Ash nazg durbatuluk
    ,ash nazg gimbatul
    ,ash nazg thrakatuluk
    .agh burzum-ishi krimpatul
    שתף ב-Google+

  5. #5
    הצטרף בתאריך
    21.12.2006
    הודעות
    125
    excellent essay, i wish my heb vocabulary was as rich as yours. hope you get a great grade cause u wrote about such a great topic :]
    שתף ב-Google+

  6. #6
    הצטרף בתאריך
    24.12.2006
    הודעות
    12
    גיליתי שחסרה לי L מאוחר מידי ואני לא יודע אם יש אפשרות לשנות ואין לי כוח להכנס מחדש.

    אני אנסה לשנות את גודל החתימה אבל לא בטוח שזה יעבוד כי זה מיובא מאתר.

    בכל מקרה תודה!
    שתף ב-Google+

  7. #7
    הצטרף בתאריך
    13.10.2006
    עיר
    המבוך של זאנדור
    הודעות
    1,644
    אהבתי את הסיכום, הוא כתוב היטב. אבל אני לא מסכים איתו עד סופו - אם אני מבין נכון, אתה רומז לכך ש-NWN מהווה את הצעד הבא מעבר למשחק תפקידים שולחני, ואילו אני חושב שזהו רק פיתוח נוסף, צדדי וראוי לכבוד משלו, אבל לא עליון או עדיף על מ"ת שולחני.
    יש לי תחושה שהכתבה מתעלמת ממשחקי תפקידים שאינם מו"ד (היא גם אומרת "לא זכו להצלחה רבה", וזאת טעות גדולה). משחקי תפקידים שולחניים עשו בתוך עצמם מגוון "צעדים באים" - ישנם משחקים מדהימים שם בחוץ, שהקשר ביניהם לבין מו"ד מזכיר את הקשר שבין ספר ילדים לבין מלחמה ושלום (בכך ששניהם ספרים, וכאן נגמר הדמיון).
    שתף ב-Google+

  8. #8
    הצטרף בתאריך
    12.12.2006
    עיר
    תל מונד
    הודעות
    432
    נכתב במקור על ידי ננסק
    אהבתי את הסיכום, הוא כתוב היטב. אבל אני לא מסכים איתו עד סופו - אם אני מבין נכון, אתה רומז לכך ש-NWN מהווה את הצעד הבא מעבר למשחק תפקידים שולחני, ואילו אני חושב שזהו רק פיתוח נוסף, צדדי וראוי לכבוד משלו, אבל לא עליון או עדיף על מ"ת שולחני.
    יש לי תחושה שהכתבה מתעלמת ממשחקי תפקידים שאינם מו"ד (היא גם אומרת "לא זכו להצלחה רבה", וזאת טעות גדולה). משחקי תפקידים שולחניים עשו בתוך עצמם מגוון "צעדים באים" - ישנם משחקים מדהימים שם בחוץ, שהקשר ביניהם לבין מו"ד מזכיר את הקשר שבין ספר ילדים לבין מלחמה ושלום (בכך ששניהם ספרים, וכאן נגמר הדמיון).
    קודם כל תודה על התגובה היחידה שבאמת דנה בנושא הדיון.
    העניין הוא שזהו חיבור שמתרכז ב-NWN ולא במשחקי תפקידים.

    אני לא רומז ש-NWN הוא הדבר הבא. אני אומר שבאופן כללי, משחקי תפקידים ממוחשבים הפכו את המשחק להרבה יותר נוח, בכך שהם העבירו את החישובים היבשים למחשב... ואני מעיד על NWN שהוא משחק ייחודי בכך שהוא היה הראשון (נכון?) שאיפשר לשחקנים ליצור תוכן משלהם באופן מוצלח כל כך.

    הנושא של החיבור הוא "ספר, סרט, אירוע וכדו' שהשפיעו עלייך", ובחרתי לכתוב על NWN.
    מה שהטעה אותך הייתה כנראה הכותרת שבמבט שני קצת לא קשורה לנושא החיבור. תודה על ההערה, אני אשנה את הכותרת!
    ,Ash nazg durbatuluk
    ,ash nazg gimbatul
    ,ash nazg thrakatuluk
    .agh burzum-ishi krimpatul
    שתף ב-Google+

  9. #9
    הצטרף בתאריך
    13.10.2006
    עיר
    המבוך של זאנדור
    הודעות
    1,644
    השינוי של הכותרת סבבה. אבל דווקא לא התבססתי עליה, אלא על כל מני רמיזות קטנות בטקסט עצמו: למשל "המחשב מהווה אולי את ההתפתחות החשובה ביותר בז'אנר", "השימוש כאן בלשון עבר הוא לא מקרי" (משהו שרומז לכך שמה שדובר לפני כן הינו מיושן, ומה שיבוא לאחר מכן - קרי, RPG ממוחשבים - הוא חדש ומודרני ולכן עדיף).
    גם קצת מפריעה לי כל הפסקה האחת לפני אחרונה, שמתארת כמה מהמאפיינים המעניינים של מ"ת בכלל. בפני עצמה היא סבבה, אבל מטריד אותי שהיא באה אחרי שהכתבה עברה לדבר על NWN, ומכאן הקורא ההדיוט עלול בהחלט להסיק שרק משחקים כדוגמת NWN (כלומר, ממוחשבים), יכולים לספק את זה, בזמן שהתיאור הוא מ"ת טהור. למעשה, התיאור מתאים הרבה יותר למ"ת טהור, מאחר וב-NWN בכל זאת הכל מקובע באופן חד ולא פשוט לשינוי, בזמן שבמ"ת שולחני אפשר בעפעוף קל להחליף כל פרט בעולם כולו. העתיד של הדמות במ"ת שולחני הינו בהכרח פתוח וחופשי הרבה יותר מאשר במ"ת מחשבי, כמה מחוכם שלא יהיה המודול או המנחה שמריץ אותו און-ליין.
    כלומר, מבחינתי הכל סבבה - רק שאישית הייתי מציין את כל היתרונות של מ"ת בפני עצמם, ורק אז מוסיף שישנה גם דרך לשחק אותם במחשב.
    שתף ב-Google+

  10. #10
    הצטרף בתאריך
    12.12.2006
    עיר
    תל מונד
    הודעות
    432
    אתה צודק בהחלט. הבעיה היא שאני כבול למבנה החיבור. אם הייתי יכול להתפרע, החיבור היה אורך 2000 מילים...
    אבל כזה מבנה החיבור:
    1. פתיח: תיאור הנושא המדובר. במקרה הזה - אני מגיע ל-NWN דרך מו"ד.
    2. הייחוד של הנושא: במקרה הזה - מה עושה את NWN למשחק כל כך טוב. זה לא שלמשחקים אחרים אין את כל מה שהוא מציע, אבל אני לא מדבר על משחקים אחרים.
    3. חשיבות הרעיונות: למה זה משנה ש-NWN הוא ככה ולא אחרת. בין היתר בחרתי להתייחס לעובדה כי הוא משחק מחשב.
    4. כיצד הדבר השפיע עליי: אני חושב שזה די ברור מהטקסט.
    5. מה למדתי?... - הפסקה האחרונה אכן מתארת משחקי תפקידים בכלל. ואם תשים לב, אז תראה שכתבתי "...של משחקי התפקידים בכלל...".
    שוב, אני די מוגבל פה למבנה של החיבור.
    ושוב, תודה.
    ,Ash nazg durbatuluk
    ,ash nazg gimbatul
    ,ash nazg thrakatuluk
    .agh burzum-ishi krimpatul
    שתף ב-Google+

  11. #11
    הצטרף בתאריך
    15.12.2006
    עיר
    חורדרה (חדרה)
    הודעות
    205
    Wow things dramatically changed from then I was writing in 12th grade essay… but I think this is ad list 100 point work, and can’t comment boned what already was, lets hope the teacher will like this
    שתף ב-Google+

הרשמה