תפריט ראשי

תוצאות 1 עד 5 מ 5
  1. #1
    הצטרף בתאריך
    13.10.2006
    עיר
    המבוך של זאנדור
    הודעות
    1,644
    משחקי תפקידים
    במשחק תפקידים נפגשים כמה חברים כדי לעבור במשותף הרפתקאות פנטזיה בעולם דמיוני. זהו תחביב מיוחד ומרגש במידה יוצאת דופן, שאם אינך מכיר אותו כדאי לך מאוד לברר אודותיו פרטים נוספים.

    משחקי תפקידים דומים למחזה מאולתר המתרחש בדמיונם של השחקנים. כל שחקן יוצר לעצמו דמות גיבור, אותה הוא מגלם בעולם המשחק. העולם הזה יכול להיות מקום פנטסטי שבו דרקונים נושפי אש נלחמים במכשפים רבי-עוצמה, עולם היסטורי שבו החבורה היא קבוצה של סמוראים ביפן של המאה ה-11 או עולם עתידני שבו מסע בין כוכבים, טכנולוגיה קיברנטית ואולי אף מסע בזמן הם אפשריים. האפשרויות הן בלתי מוגבלות, מאחר והכל מתרחש בדמיון בלבד.

    מנחה המשחק - תפקיד יוצא דופן
    אחד מהמשתתפים אינו מגלם דמות אלא משמש בתור מנחה, ותפקידו להציג את העולם שמסביב לחבורה, לשחק את כל הדמויות שאיתם נפגשות דמויותיהם של השחקנים, לתאר את הסביבה, ולכוון את השחקנים בכיוון התקדמות העלילה וההרפתקה.

    רוב משחקי התפקידים מתרחשים בראשי השחקנים, ומשוחקים באמצעות דמיונם. ככלי עזר, משתמשים שחקני תפקידים רבים בעזרים שונים כדי לעזור להם להכריע בשאלות המתעוררות במהלך המשחק - למשל, האם הצלחתי לפגוע באורק עם חרבי, האם המלך שוכנע מדברי, והאם אני מוכשר מספיק בטיס כך שאספיק להזיז את החללית בטרם תתנגש באסטרואיד.

    ספרי החוקים והקוביות
    לשם כך ישנן שיטות משחק, שהידועה ביניהן היא מבוכים ודרקונים. ספרי החוקים מפרטים את חוקיו של העולם הדמיוני, ומטרתם היא ליצור בסיס להבנה ולהסכמה בין כל המשתתפים, בסיס הדרוש לאור העובדה שאנשים שונים רואים בעיני רוחם בצורה שונה מאורעות המתוארים בצורה דומה. החוקים הללו קובעים מה דמות מסוימת יכולה או לא יכולה לעשות, וכיצד לבדוק האם הצליחה לבצע פעולה כלשהי. משחקים מסוימים משתמשים בקוביות משחק שונות כדי להוסיף פן של מקריות ומזל למשחק (אחרי הכל, גם הלוחם המסוכן ביותר מחטיא לפעמים). בין השאר, תפקיד המנחה הוא גם לטפל בכל שאלה הנוגעת לחוקים, ולהעריך את סיכויי ההצלחה של פעולה שדמות שחקן מנסה לבצע.


    (משוכתב מההסבר למשחקי תפקידים מהתעשייה הגובלינית)
    שתף ב-Google+

  2. #2
    הצטרף בתאריך
    13.10.2006
    עיר
    המבוך של זאנדור
    הודעות
    1,644
    דוגמה למשחק תפקידים
    עם דוגמאות, הכל הרבה יותר ברור. השחקנים שלנו הם מיכל, אסף ועומר. הם עומדים לשחק חבורה בעולם פנטזיה המבוסס על סדרת הספרים "כישור הזמן" של רוברט ג'ורדן. בהרפתקה הראשונה שלהם הם מתכוונים לצאת לחקור חורבות ישנות של עיר עתיקה כדי לקבל רמז על מקום הימצאו של חפץ קסום רב עוצמה. חבורה של יצורים דמויי אדם מרושעים בשם טרולוקים רודפת אחריהם.

    הדמויות
    • אסימר, הדמות של עומר, הוא לוחם ממשפחת אצולה. הוא ניחן בכושר מנהיגות ובחוכמת חיים. למקרה שעורמתו ולשונו החלקה יכזיבו אותו שתיהן, הוא נושא גרזן גדול.
    • אלאנורה, הדמות של מיכל, היא מתלמדת במגדל הלבן. לפי מלבושיה הלבנים, טבעת החותם שלה, והמבט היוקד בעיניה יודעים כולם שהיא שולטת באומנות הכישוף.
    • קוג'אקאי, הדמות של אסף, משתייך לגזע עתיק ומיוחד, האוגייר. למרות שהוא מתנשא לגובה של שתיים וחצי מטרים הוא משרה שלווה סביבו. במקצועו הוא מלומד המתמחה בשפות עתיקות ובהיסטוריה.
    המנחה: "אתם מתקדמים בין שני המצוקים, הרווח הצר מכריח אתכם לצעוד בטור. ההרים חוסמים את רוב אור השמש אבל החום עדיין מורגש. (מפנה את המבט לאסף, שמשחק אוגייר בעל חוש ריח מפותח במיוחד) לפתע משב רוח קל נושא אליך ריח צחנה מוכר".
    אסף (מלומד): "טרולוקים! אני מריח מסביב."
    המנחה: "הרוח מתחזקת. היא נושבת בגבכם ועוברת בשריקה לאורך הנקיק, מעלה ענני אבק. כשהאבק מתפזר, אתם רואים לפניכם, במרחק מאה צעדים, את שערי הברזל של העיר ההרוסה."
    עומר (לוחם): "אני שולף את הגרזן שלי ונעמד במאסף."
    מיכל (מתלמדת): לא, חכה, מה המרחק בינינו לבין הטרולוקים?"
    המנחה: "הטרולוק הראשון מופיע במרחק של שלוש מאות צעדים במורד הנקיק, אבל הצעקות וקריאות הקרב שלהם מעידות על נוכחותם של עשרים לפחות."
    מיכל (מתלמדת): "מצויין. אני רוצה להטיל קסם – אני מתכננת להפיל את האדמה וליצור מפולת."
    אסף (מלומד): "אולי כדאי שנגיע לדלת קודם וניכנס פנימה, כדי שהקסם לא יפגע גם בנו בטעות."
    מיכל (מתלמדת): "בסדר גמור, אבל לפני כן אני מטילה לחש מחסום על המעבר. זה לפחות יעכב אותם."
    עומר (לוחם): "קדימה, אנחנו רצים!"

    השחקנים בוחרים לרוץ במורד הנקיק. הקסם שהדמות של מיכל הטילה מעכב קצת את האויבים, והחבורה מצליחה להגיע לקצה הנקיק, שם הם נתקלים בדלתות עצומות ומנגנון מכני מתוחכם המשמש כמנעול צופן. קוג'אקאי, הדמות של אסף, משתמש במיומנות ובידע שלו בבלשנות, שפות עתיקות והיסטוריה ומנסה לפצח את הצופן בזמן שהדמויות של מיכל ושל עומר מתכוננות לקרב. רגע לפני שהאויב מגיע אליהם, מיכל מטילה לחש עוצמתי שגורם לרעידת אדמה שממוטטת את הסלעים וחוסמת את המעבר. הדמות של מיכל תשושה לאחר הטלת הלחש, אך אסף מצליח לבסוף לפתוח את הדלתות והדמויות מדליקות לפידים וצועדות אל תוך החשיכה.

    הצלחת הדמויות במשימה תלויה במידה רבה בהחלטות שיקבלו השחקנים. ההצלחה והכישלון אינם חייבים להיות טוטאליים – כמו במציאות, יכולה להיות גם הצלחה חלקית, ומבחינת השחקנים העיקר הוא ההנאה, לאו דווקא ההצלחה. כמו כן, ישנו משקל מסוים לאקראיות – מה אם אסימר יפספס את הקפיצה מעל התהום הגדולה? - שנותנת את הריגוש שבלקיחת סיכונים.

    (משוכתב מההסבר למשחקי תפקידים מהתעשייה הגובלינית)
    שתף ב-Google+

  3. #3
    הצטרף בתאריך
    17.12.2006
    הודעות
    96
    הדוגמא יבשה מדי.
    אף פעם לא ראיתי משחק שבאמת מתנהל ככה(לפי הספר-תרתי משמע)
    אולי זה רק הניסיון שלי אבל לרוב המשחק מתנהל בצורה הרבה יותר מעניינת.
    שתף ב-Google+

  4. #4
    הצטרף בתאריך
    13.10.2006
    עיר
    המבוך של זאנדור
    הודעות
    1,644
    הדוגמא אמורה רק להראות איך משחק מתנהל, מהבחינה הטכנית בעיקר (מי שאינו מכיר מ"ת, לרוב כלל לא מסוגל לתאר לעצמו איך בעצם הדברים מתנהלים בלי לוח וקלפים).

    אם תרצה, אתה מוזמן לכתוב דוגמא עסיסית יותר, ולהעלות אותה כאן כתגובה. אני בטוח שאנשים שאינם מכירים את התחום ישמחו לראות יותר מדוגמה אחת - זה גם יציג עד כמה מדובר בעיסוק מפותח.
    שתף ב-Google+

  5. #5
    הצטרף בתאריך
    21.12.2006
    עיר
    באר שבע, ישראל
    הודעות
    80
    היין שלי בנושא, המדריך לשחקן המתחיל.
    אני צריך לזכור מתישהו לעדכן את רשימת הכתבות אבל כרגע הוא די מספק.
    המרתף הקפוא - משחקי תפקידים
    שתף ב-Google+

הרשמה